Tid att skörda

Ja då var det sensommar, eller ska vi kalla det tidig höst? Ja höst får man väl ändå säga att det är så här i mitten av september. Sommaren gick fort som alltid. Nyss var man i växthuset och planterade och grejade, nu får man snart städa ur det inför vintern och drömma om nästa vår.
Tomatplantorna ser inte så roliga ut längre, de börjar gulna och vissna. En god skörd har de gett mig hittills och trots att plantan börjar vissna är det  många klasar med gröna tomater kvar. Frågan är väl om de hinner bli klara  där de sitter eller om man ska plocka av dem och låta dem mogna hemma. Det får nog bli det sistnämna skulle jag tro.
De spanska tomaterna var dock en besvikelse.  Jag köpte frön när jag var på Fuerteventura i vintras och visst blev plantorna stora och fina men tomaterna ruttnar tyvärr. Det är stora tomater av bifftomattyp, fina när de är gröna men när de börjar mogna så ruttnar de.  Undrar vad jag gör för fel? Eller kanske är det inte jag som gör fel, kanske  är  det klimatet, det har ju inte varit "Spanienvärme" i år precis så det kanske är det felet. De gillar väl inte fukten och kylan som tidvis har varit.
Gurkor har det i alla fall blivit så det räcker, en del har vi sålt men jag har också gjort inläggningar så jag har halva kylskåpet fullt med burkar för tillfället.
Gretas vichyvattengurka , Bostongurka och saltgurka har det blivit. Gott att ha i höst och vinter.
 
 
 
 
 
Squash
 
 
En och annan Aubergin blev det också