Gurkor och äpplekaka

Nu har vi skördat mängder av gurkor så nu sprider sig ättiksdoften  i vårt hem. Här läggs det in ättiksgurkor , snabbsaltade gurkor och så får det blir lite bostongurka också. Så gott att ha i höst och vinter.
Squashen växer också så det knakar, jag skördar många  varje dag och vi har fullt sjå att äta upp dom, de är dock användbara till mycket tycker jag. Idag skall jag  till exempel göra lasange och då hackar jag ner lite squash i köttfärssåsen.
Squash är en nyttig grönsak, den är bland annat rik på kalium.




Idag hämtade jag också in de första transparente Blanche äpplena från trädgården.  Så lyckligt lottad jag är som  kan hämta äpplen från träden i min egen trädgård. Man pustar och stönar ibland för man tycker att trädgården tar tid och kraft men när sensommaren kommer och äppleskörden närmar sej så glömmer man det tråkiga. Man kan göra så mycket gott med äpplen, pajer, äpplemos , chutney och mycket mera men vill man inte balta och greja så kan man ju helt enkelt bara äta äpplena som det är.




Fast här blir det nog en liten god äpplekaka framåt kvällen, kan lixom bara inte låta bli...... mums.

Kommentera här: