KRAVodlat eller inte, det är frågan.

Numera ska allt man äter vara kravodlat, så nyttigt , så giftfritt och så jättebra. Eller? Nja, jag vet vet inte faktist.... Kravodlare sprutar också sina grödor, dock med "kravgodkända medel" som sägs vara ofarligta och kemikaliefria. Visst, sprutmedeln de använder är inte baserade på kemiska medel det är sant, istället sprutar man ut bakterier som tar död på skadeinsekterna. Vad jag funderar på är var dessa bakterier tar vägen sen? Dör de, eller följer de med grönsakerna hem till mej? Får jag i mej dessa bakterier när jag äter?
Ett exempel är ekologiskt odlad kål, har man någon gång odlat kål hemma så vet man att det blir massor med äckliga larver i kålen. I blomkål och broccoli kryper dessa in och gömmer sej i skrymslen och vrår och är omöjliga att få bort. De brukar flyta upp när man sedan kokar kålen men ändå, osmakligt är det allt. 
 Kommersiella odlare sprutar sin kål med olika kemiska bekämpningsmedel, kravodlaren sprutar ut en bakterie som larven äter upp. Bakterierna samlas sedan i larvens tarmkanal där den orsakar förstoppning och då dör larven till slut och  nu  kommer jag till min följdfundering.... bakterierna som inte äts upp av larven måste väl finnas kvar på grönsakerna, äter jag sedan råa grönsaker så får jag ju också i mej bakterien?? Hur trevligt är det?? Kanske är det lika illa för min hälsa som att få i sej rester av kemiska bekämpningsmedel? Övriga bakterier sprids ju också ut i naturen? Ofarligt? Ja, vad vet man , det finns mej veterligen ingen forskning kring detta och börjar Alla odlare använda bakterier så sprids ju en faslig massa sådana ut, eller hur? Hur bra är det för miljön? Det kan man ju fundera på.

Under tiden man funderar kan man ju gå ut och hämta några äpplen i den egna trädgården, om man är lyckligt lottad nog att ha en vill säga. Själv skördade jag mina Sylvia idag, det är hög tid eftersom jag märker att de börjar falla av trädet.



Hämtade också in några Transparente Blanche och gjorde säsongens första äpplekaka som jag bjöd familjen på.
Äpplekakornas tid är här!


Kommentera här: