Ta makten i trädgården, tjejer.


Idag kom tidningen Vi i Villa med posten. På framsidan är det en bild av en kvinna och en man som precis har planterat ett träd. Gissa vem som håller i spaden? Jo, mannen förstås. Kvinnan sitter på knä och pysslar lite med det lilla trädet.



Detta fick mig att fundera på hur det egentligen står till med jämställdheten i trädgården ? Vi kvinnor vill gärna ha lika lön och samma förmåner som männen på alla områden och  givetvis ska det vara så ,  jag tycker verkligen ingenting annat, men när det kommer till det här med att gräva, klippa träd, köra trädgårdsavfall till sortergården osv så är vi ganska tysta, då  vi låter gärna mannen göra detta.  När det kommer till att få skit under våra välmålade naglar och  kanske  till och med blir lite svettiga så vill vi inte var med längre  eller?? Får vi kanske inte?  Sitter mannen där som en propp och säger att, nä, nä  det där gör jag bättre, gå in till spisen du. Det kan man ju fundera på... Ska det vara ett jämlikt samhälle så bör det väl vara det på alla plan ?  Nej, ut i trädgården och gräv med er, ni som kallar er feminister och jämlikhetskämpar.  Trädgårdsarbete är bra motion, det kan inget gym i världen konkurrera med.  Man får dessutom frisk luft på köpet , man sover bra om natten och så förenar man ju nytta med nöje och får lite gjort och vem vet,  medan vi jobbar därute kanske mannen i huset fixar en god middag och öppnar en flaska gott vin??

1 Sisan:

skriven

Hej. Håller med om att det verkligen inte är jämställt i trädgården - men hemma hos mig är det tvärt om. Jag gräver, klipper träd och vänder trädgårdslandet. Det enda jag har bett om hjälp med är när något blir för tungt rent fysiskt. Ex. flytta en stor buske som jag inte ens lyckas rucka en millimeter själv. Jag tycker vi har delat arbetet rättvist - Jag gör nästan allt för jag är den som älskar att jobba i trädgården. Min man låter mig få fria händer att göra vad jag vill och hjälper till utan problem när jag ber om hjälp :-)

Kommentera här: