Röda vackra äpplen men skenet bedrar

Häromdagen var jag och handlade på ett stort matvaruhus i Jönköping. När jag gick förbi fruktdisken var jag tvungen att stanna till vid ett gigantiskt bord med röda blanka vackra äpplen. Vid första anblicken blir man ju sugen på äpple men läs detta först så förstår ni varför jag definitivt håller mig till  Svenska äpplen.

Efter skörd doppas de här äpplena ner i ett bad fyllt med mögelmedel, liknande vårt Cuprinol. Där ligger de i ca 1 dygn för att de ska suga åt sig så mycket gift som möjligt. Efter detta bad går de vidare och doppas i vax , detta för att de ska få en blank fin yta men också för att ev giftrester ska döljas.

Röda vackra äpplen från Italien ( Alltså från  förra årets skörd )








Äpplet på bilden nedan  har jag tvättat av i ljummet vatten, då rinner vaxet av och kvar blir resterna av bekämpningsmedel. Såna här äpplen kan man förvara i evighet hemma, de ruttnar aldrig. Man blir inte så sugen på utländska äpplen när man ser sånt här.
Syftet med att behandla frukten så här är förståss att man vill kunna lagra dem länge.






Före och efter tvätt



Sånt här vet ju inte vanliga konsumenter om, jag har fått veta detta på en kurs jag gick en gång i länsstyrelsens regi. Det är alltså inget som jag tagit från "luften" så att säga.  Detta vet branchen om och jag tycker att svenska äppleodlare borde sprida detta så folk köpte mer svenska äpplen. Visst besprutas vår frukt också men inte alls i den utsträckning och på det sätt som den utländska.
1 Ulla-Britt:

skriven

Ja och det värsta är att vi i det här landet är så "duktiga" och förbjuder det ena bekämpningsmedlet efter det andra, vilket ju är bra i och för sig, för vem vill spruta på det man äter? Men, istället importerar vi frukt och grönsaker som är besprutade med medel som är förbjudna här. Snacka om att sila mygg o svälja kameler.

Kommentera här: