Bye, bye 2011, Welcome 2012

Sitter här på årets sista dag och funderar på året som gick. Det gick väldigt fort känns det som när man ser tillbaka.   I det stora hela var växtåret ändå ganska bra. Lagom med regn och hyfsat varmt.
Vintern var ju seg som sjutton med massor av snö men när våren väl kom så var den bra. Ganska normal faktiskt för en gångs skull. Lite lagom kyliga dagar blandade med ljumna , soliga vårdagar.

Det kändes dock inte som om det var så där jättesoligt nån gång i somras  men framme i augusti kunde jag konstatera att jag ändå var ganska brun i skinnet. Ja, jo jag vet att man ska akta sig för solen, den bränner och man kan få hudcancer och  ja , jo men..... jag tror ändå att solen är  bra för oss nordbor som får leva med mörker halva året. Tror vi behöver låta solstrålarna värma vår hud och göra den lite brun på sommaren. Man blir faktiskt ganska pigg av solen och får mer energi än på vintern när det är mörkt.


Ett nytt år väntar för växter, människor och djur på vår jord, ett år som vi hoppas blir bra för alla, utan alltför mycket miljöförstöring, krig och annat elände.

 Nu är det snart dags att planera för nya äventyr i trädgård och täppa,  kanske hittar vi någon ny sorts buske eller blomma vi vill pröva på att odla, någon ny sort grönsak i landet eller någon bärbuske vi inte provat förut.  Eller så man kör man med säkra kort och odlar det man brukar, det är valfritt.
Jag provade att odla aubergine i somras, har inte gjort det förut men funderat på det i flera år och i år slog jag till. Sådde frön som blev till plantor som sedan planterades ut i stora 20 liters krukor. Jag skördade en hel del auberginer , de är goda att grilla och de är bra att rosta i ugn tillsammans med potatis och squash.  Det kommer att odlas mer sådana nästa år kan jag säga.



En liten tillbakablick i bilder på året som gick:










Smultron är gott!






GOTT NYTT ÅR!

Kommentera här: