Ibland så blir trädgårdsbloggen en matblogg.....

I veckan var det matmarknad i Jönköping, och där bland all ost, alla korvar, krokodilhamburgare, italienska kakor och annat gott fanns den fina franska vitlöken. Stora härliga buntar med lila vitlökar. Den här vitlöken liknar ingen annan, den smakar och doftar mycket mera än de vanliga små knottarna man köper i matbutiken. Den är inte starkare på något sätt, bara mer aromatisk.  Den är verkligen vitlökarnas Rolls Royce eller hur man nu ska uttrycka sig, kanon alltså för en vitlöksälskare som jag. Har jag inte det hemma så känns det fattigt.




Tänkte skörda mina örter idag och frysa ner dem för vinterns behov, så gott att ha sånt i frysen. Det blir persilja, basilika och gräslök. Sen har jag en fin oreganoplanta också, har dock aldrig provat att frysa oregano men tänkte pröva i år. Det går säkert bra.



En sväng i skogen hann vi också med idag, det regnade lite smått , inte så att man blev jätteblöt men duggregn var det.  Skogsdoften blir ännu tydligare när det är fuktigt och småregnigt. Det är så skönt att få gå i skogen ibland, höra fåglarna och koppla av. Ingen dator ingen telefon, bara skogen och jag. Fast det egentliga ärendet  idag var ju för att kolla om det fanns kantareller, det måste jag ju erkänna. Den här sommaren har inte varit så kul med allt regn men en positiv sak har den fört med sig och det är att det är ett alldeles perfekt väder för kantarellerna. Det blev en liten skörd som blir perfekt till en svamptoast ikväll. Kanske blir det ett glas gott öl till också, vem vet?

Kommentera här: