Nu ÄR det höst

Nu är det höst på riktigt, så är det bara, ingen ide att försöka tro något annat. När det blir minusgrader och skrapning av is på bilrutan, till och med i Gränna, då är det verkligen höst. Det är bara att ställa in trädgårdsmöbler och grill nu,  ingen återvändo alltså.
I trädgården finns det dock fortfarande en del att göra. Det går alldeles utmärkt att plantera träd och buskar nu, häckar sätter man också lämpligen vid den här årstiden. Plantera kan man faktiskt göra så länge det inte är någon tjäle i marken , vi har vid något tillfälle planterat ett körsbärsträd i vår trädgård i januari. Det var en mild vinter för ett antal år sedan och det trädet lever och mår bra.

Hösten kan var grå, mulen och tråkig. Den kan också vara helt underbart vacker med fina färger på träd och buskars bladverk.



En strålande höstdag med klar luft , blå himmel och strålande sol är verkligen härlig.





Nu har jag också plockat ner mina valnötter. I år ska jag inte göra misstaget att ställa lådan med nötterna på balkongen som jag gjorde förra året. En dag när jag kom ut var lådan tom, jag fattade inget först, sen förstod jag att min kompis ekorren hade varit och hämtat alla nötter. Han tyckte väl att det var smidigt att slippa klättra i trädet för att få tag i dom. Ja, ja man lär sej av sina misstag.

 

Äpplena är också skördade nu och ligger fint i lådor utomhus. Att ha dem ute  så länge som möjligt är allra bäst, blir det kallt och frost får man täcka dem med något. När det så småningom blir riktigt kallt får man naturligtvis ta in dem och ställa dem i källaren.
Äpplena här på bilden är Aroma, ett mycket gott, friskt och saftigt äpple. Kan lagras ganska länge. Är mycket gott att äta men är också  en utmärkt hushållsfrukt, äpplekakor och äpplemos blir fantastiskt gott på Aroma.





Kommentera här: