Ovanliga träd i min trädgård, Catalpa

Catalpa eller Trumpetträd som det också kallas, är ett ganska ovanligt träd i våra trakter. Sägs endast vara härdigt i Zon 1,  förekommer vanligen i södra USA. I min trädgård har det i alla fall stått i flera år och klarat sig alldeles utmärkt. Det är ett vackert och annorlunda träd med sina stora gröna blad och de ovanliga blommorna. 
Våra kollegor i Holland kallar det för Tjänstemannaträdet, därför att det " går tidigt och kommer sent". Det vill säga det fäller bladen tidigt på hösten och lövsprickningen inträffar sent på våren.
Trädet såg jag för första gången på en semesterresa i Landskrona, det var mitt under dess blommningstid och jag blev väldigt fascinerad av trädet med de ovanliga blommorna. Då sa jag till min sambo, trädgårdsmästaren;  Ett sånt träd vill jag ha i min trädgård, och nu står det här sedan några år.









Kommentera här: